Призначення та загальна будова
кривошипно-шатунного механізму.


| Предмет: Трактори | Розділ: Методичні розробки | 16 березня 2020 |

Мета заняття:
освітянська: розглянути призначення та загальну будову кривошипно-шатунного механізму. Навчати учнів мислити в нестандартній ситуації;
розвиваюча: розвивати самостійне мислення учнів, уміння аналізувати, виділяти головне при роботі з довідковою літературою, розвивати пізнавальний інтерес до предмету, оперативну пам'ять, розширити їх технічний кругозір;
виховна: виховувати в учнів відповідальне і бережливе відношення до техніки, творче відношення до праці і навчання.

Вид заняття: повідомлення та засвоєння нових знань.

Форма навчальної діяльності: групова.

Місце уроку в навчальній темі: перший.

Тривалість уроку: 45 хв.

Робочі місця: кабінет № 9.

Забезпечення заняття:
навчально-методичне забезпечення:
❏ навчальні посібники:
⏤ Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори» - К.: Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр., 1991 – 368с.; ⏤ - А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки». Підручник у 3 кн. – К.: Грамота, 2003 – кн. 1: Трактори. – 336с. іл.
❏ плакати:
⏤ № 45 «Кривошипно-шатунний механізм» (Т-150).
❏ стенди:
⏤ «Кривошипно-шатунний механізм» (Д-245).
❏ електронні засоби навчання:
⏤ ППЗ "Трактори і автомобілі", навчальна презентація «Кривошипно-шатунний механізм»
(урок № 1).
❏ технічне оснащення:
⏤ двигун СМД-60 в зборі;
⏤ комп’ютер;
⏤ портативний проектор.

Міжпредметні зв’язки:
предмети, що забезпечують: Фізика, Хімія;Технічне креслення.
предмети, які забезпечуються: Сільськогосподарські машини, Будова і ТО вантажного автомобіля.

Методи і методичні прийоми:
інформаційно-рецептивний: розповідь, бесіда, пояснення, опис, ілюстрація, демонстрація;
частково-пошуковий: формування пізнавальних завдань, пошук рішення на основі евристичних вказівок.

Після вивчення теми учень:
повинен знати:
➠ призначення кривошипно-шатунного механізму;
➠ загальну будову кривошипно-шатунного механізму;
➠ вимоги до кривошипно-шатунного механізму.
повинен вміти:
➠ показувати на двигуні загальну будову кривошипно-шатунного двигуна;
➠ показувати на двигуні деталі, що відносяться до нерухомої групи кривошипно-шатунного механізму;
➠ показувати на двигуні деталі, що відносяться до рухомої групи кривошипно-шатунного механізму;
➠ Вести конспект.

Структура уроку:
1: Організаційний момент.
2: Актуалізація і корекція опорних знань.
3: Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.
4: Мотивація навчальної діяльності учнів.
5: Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
6: Первинна перевірка засвоєння нових знань.
7: Підведення підсумків уроку.
8: Повідомлення та коментування домашнього завдання.

Хід уроку:
1: Організаційний момент. - 2 хв.
1.1.Перевірка присутності учнів.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
2: Актуалізація і корекція опорних знань (проводжу фронтальне опитування учнів). - 5 хв.

Питання для опитування учнів:
1. Яке призначення двигуна внутрішнього згоряння?
2. Із яких механізмів та систем складається двигун внутрішнього згоряння?
3. Яке призначення кривошипно-шатунного механізму?
4. Які основні складові входять до кривошипно-шатунного механізму?

3: Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку. – 2 хв.

Як ми знаємо із минулого заняття, першим регіоном подорожі по країні «Двигун» є «Кривошипно-шатунний механізм». Для того, щоб поринути глибше у його вивчення нам необхідно розглянути його загальну будову. Розпочнемо ми із теми уроку: «Призначення та загальна будова кривошипно-шатунного механізму».

4: Мотивація навчальної діяльності учнів. - 2 хв.

(Проектую на екран вислів німецького поета Йоганна Вольфганга фон Гете.)

«Навчитися можна лише тому, що ти любиш!»

Словами відомого німецького поета Йоганна Вольфганга фон Гете, я хотіла вам сказати, що тільки полюбивши свою професію – справу свого майбутнього, можна в повній мірі осягнути глибину її цікавості та необхідності.

5: Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу. - 22 хв.


1. Призначення та загальна будова кривошипно-шатунного механізму.


Кривошипно-шатунний механізм призначений для перетворення зворотно-поступального руху поршня в обертальний рух колінчастого вала, всмоктування пальної суміші в циліндри, стискання її та сприйняття тиску газів при згорянні.

Він складається з рухомих та нерухомих деталей.

До рухомих деталей відносимо поршень, поршневий палець, шатун, колінчастий вал, маховик.

До нерухомих деталей належать: блок-картер з опорами колінчастого вала, циліндр, гільза, піддон картера, головка циліндра, корінні підшипники, ущільнення.

Нерухомі деталі є остовом двигуна, основою де розташовані рухомі деталі кривошипно-шатунного механізму, газорозподільного механізму та виконуються робочі цикли. Таким чином, саме рухомі деталі кривошипно-шатунного механізму перетворюють прямолінійний зворотно-поступальний рух поршня в обертальний рух колінчастого вала.Деталі кривошипно-шатунного механізму сприймають великий тиск газів (до 6...8 МПа), що виникають при згорянні палива в циліндрах, а деякі з них, крім того, працюють в умовах високих температур (350 і більше) і при великій частоті обертання колінчастого вала (більше 2000 хв-1).

Щоб деталі могли задовільно працювати протягом тривалого періоду (не менше 8...9 тис. год.) в таких важких умовах, забезпечуючи роботоздатність двигуна, їх виготовляють з великою точністю та з високоякісних металів (сталь, чавун) крім того, піддають термічній обробці (цементуванню, загартовуванню).Кривошипно-шатунний механізм повинен бути компактним та легким.

Зменшення маси деталей, які рухаються відносно остова, при збереженні їх міцності і жорсткості зменшує сили інерції і відповідно навантаження та спрацьовування деталей.

Для зменшення витоку газів із циліндра двигуна – деталі, які утворюють робочі об’єми (циліндри, поршні з кільцями, головки з прокладками), повинні постійно підтримувати потрібну герметичність циліндрів.

Будова деталей кривошипно-шатунного механізму і компоновка його вузлів на двигуні повинні забезпечувати просте технічне обслуговування та ремонт.

Всі деталі сучасних двигунів внутрішнього згоряння розраховані і виготовлені з урахуванням цих умов, але тривала і безперебійна їх робота можлива лише при правильній і професійній експлуатації двигуна.


6: Первинна перевірка засвоєння нових знань (Проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу – опитую декількох учнів)– 4 хв.

Питання для опитування учнів:
1. Яке призначення кривошипно-шатунного механізму?
2. Які деталі кривошипно-шатунного механізму відносяться до рухомих?
3. Які деталі кривошипно-шатунного механізму відносяться до нерухомих?
4. Які вимоги до деталей кривошипно-шатунного механізму?

7:Підведення підсумків уроку – 6 хв.
➠ даю відповіді на запитання, які виникли в ході вивчення теми уроку;
➠ аналізую та оцінюю роботу учнів на уроці.

8:Повідомлення та коментування домашнього завдання: – 2 хв.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал підручника:
А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки» ст. 25-27.
2. Заповнити таблицю:

Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до нерухомих?

Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до рухомих?





^^вверх^^